Tuesday, December 8, 2009

Alia

Alia, seorang gadis yang bekerja satu tempat dengan aku. dia percaya bahawa cinta akan datang kepadanya, nanti. suatu hari nanti. kemudian. mungkin.

Alia memberitahu kepadaku bahwa dia akan menunggu lelaki yang sempurna dan berkualiti untuk datang ke dalam hidupnya. Tapi adakah lelaki sedemikian di zaman sekarang ini. aku musykil dan tertanya pada diri sendiri. Pada pendapat aku, kalau lelaki itu memanglah ramai cuma lelaki yang bujang dan berkualiti agak amat susah dicari ketika ini. Kalau yang ada pun pastinya sudah berpunya.

" Aku akan terus menunggu kerana aku pasti akan ada jodoh aku dengan dia.." Alia menjawab dengan nada tegas ketika aku menyoal kisah cinta dia. Tegas dan pasrah. tapi bunyi pasrah amat jelas kedengaran sekali. Aku tidak pasti. Jawapan yang statik. Tapi itu jawapannya. Jawapan Alia.

" Atau kau mahu tunggu sehingga menjadi andartu dan berada diakhir kalendar? " Aku menyoal dia. Soalan provoke untuk melihat apa jawapan darinya.

" Kalau ada jodoh tak akan kemana. Aku akan terus tunggu. Selagi bas belum sampai ke perhentiannya. " Tenang. Jawab Alia. Masih pasrah.

" Bas belum sampai? " Aku bertanya lagi.

" Macam mana pula kalau pemandu bas itu seorang lelaki tua yang gemuk dan beristeri 3?" Satu lagi soalan cepu emas untuk Alia.

Dia diam.

Perempuan ini terlalu memilih untuk yang terbaik. namun kaum merekalah juga yang sering kena tipu dengan golongan aku ini. Lelaki. Selalunya mencari kesempatan keatas perempuan-perempuan yang seperti ini. Alia bukan terdesak tapi jauh disudut hatinya, dia mengharapkan lelaki 'prince charming' untuk datang mengambil dia dengan menaiki kuda putih.

9 comments:

Rozita said...

klu hati sudah suka, peminta sedekah pun sanggup dijadikan suami. kalau sudah jodoh....

Unknown said...

terima seadanya...

DrNotts said...

i like this alia!

Rajuna said...

alia choosy.
looking for a rich man ke apa?

shame on you alia.


ha ha ha :P

hanie said...

sempurna di mata seseorg..xsemestinya sempurna di mata kita..

DrSam said...

Salam singgah. permulaan cerita dan entri yang menarik.

alif-mikail said...

ah pilih koi je.. ahhaa

Mak Su said...

errr, pemandu bas tu bawak bas apa?

Guten Tag said...

rozita : takkan sampai macm tuh sekali kot

~o~ : aceh..heheh

notyingham : memang stylo pun alasan dia.

Rajuna : mungkin jugak.

Hanie : memang pun.

Drsam : terima kasih.

alif-mikail : senang kan..habis cerita.

Mak su : bas leng seng.