Monday, December 14, 2009

Bila Makcik Gayah Memberikan Pandangan

Suatu pagi di perkarangan ofis.

Makcik Gayah (bukan nama sebenar), merupakan seorang cleaner ditempat kerja aku. Seorang yang peramah dan sudi memberikan pertolongan dan tidak pernah lokek dikala berkonsi makanan sekiranya ada makanan yang berlebihan dibawa bersama. Selesa juga dengan sikapnya. Mungkin sebab keibuannya itu yang menyebabkan semua staf di ofis aku ini senang dengannya dan menghormatinya dan bukan sekadar berpandangan seperti; kamu hanya seorang cleaner dan kami pula eksekutif-eksekutif yang pakai baju mahal.

Tadi.

Berbual kosong berkenaan hal-hal yang dibuat pada hujung minggu.

Sekarang ini musim panas. Hujan dah tak ada. Semua orang komplen sebab panas. Hydrate.

Memandangkan Makcik Gayah ini lebih tua dari aku; lalu aku bertanyakan apa itu CINTA pada mata kasar beliau.

"Cinta umpama kopi..makin pekat makin sentap..makin dekat main sedap.." ini jawapan Makcik Gayah.

Giler simple.

9 comments:

hanie said...

haha..simple.
tp maksud yg cukup dalam..

Ahmad Belia said...

kirim salam laa kat makcik gayah tu...

drnotts said...

kopi? interesting! auntie rasa versi cinta buat auntie ialah kasut. kalau tak beli satu hari boleh syahdu. cinta itu ibarat beli kasut!

DrNotts said...

sorry, noname tadi ialah auntie!

phish said...

oo.makcik gayah...saya mahu kawen sama anak makcik gayahhhh...hahhaa.tbe22

julietchun said...

macam pepatah bahasa greek pula,hahhahaha.

Guten Tag said...

hanie : heheh..memang pun

ammosham : insyaallah

nottingham : hye, auntie..biasalah..orang perempuan CINTA pada kasut dan handbag jer. heeh

phish : nanti aku tanya, dia ada anak yg masih belum kahwin tak.

julietchun : itulah pasal, mungkin pepatah org jawa kot sebab dia org jawa.

Anonymous said...

simple dan sgt bermakne!

Rajuna said...

gua tak boleh dowh minum kopi
kepala jadi heavy metal!