Thursday, December 10, 2009

Ingati first love

Mengaku.

Bahawa aku masih lagi mengingati bekas kekasih aku. Takkan boleh aku lupakan kisah-kisah aku dengan mereka. Masa-masa yang terluang dengan mereka. setiap pengorbanan masa, tenaga dan sebagainya untuk mereka.

Cinta pertama.

Adalah sesuatu yang tidak mungkin bisa atau boleh dilupakan begitu saja oleh setiap insan. Bohonglah kepada hati sekiranya ada orang mengatakan dia bisa melupakan cinta pertama dia dan lontarkan segala kenangan itu jauh-jauh. Sekira betul. Hati mereka memang hati batu. Dan aku tabik spring kepada mereka kerana kuatkan hati.

Pada pendapat aku.

Cinta pertama adalah berbeza dengan cinta monyet. Cinta monyet pada aku adalah cinta yang hanya suka-suka. Seperti kita suka kepada orang itu dan orang itu pun suka kepada kita. Tapi itu adalah kisah lain; setiap orang mempunyai persepsinya yang tersendiri berhubung cinta monyet ini. Tepuk dada tanya selera. Tetapi untuk aku; cinta monyet adalah rasa sayang dan suka tapi tidak begitu emosi dan ianya boleh berlalu begitu saja dimakan waktu.

Cinta pertama aku adalah ketika aku menuntut di universiti dahulu. Namanya Julia. Kami berlainan fakulti. Berkenalan disebabkan kawan yang memperkenalkan kami. Salam yang pertama memberikan satu kejutan magnet untuk aku. Aku tidak pasti untuk dia. Sentuhan pertama yang memungkinkan seperti berasa aku sudah jatuh cinta untuk dia. Alhamdulillah, nampaknya dia juga memberikan respon yang baik untuk aku lebih mendekati dia. Ekoran dari itu, kami mula rapat. Banyak yang kami kongsikan bersama pertama sekali tentang hal-hal kecil kolej universiti, terusan kepada hal-hal gosip kawan-kawan dan berkahir dengan gengaman luahan perasaan masing-masing. Satu sama satu. 7 bulan selepas itu, kami berpacaran.

Cinta pertama.

Mengajarkan aku dengan erti rindu yang sebenarnya. Mengajar aku tentang erti kasih dan sayang yang sepenuhnya. Dimana kita akan berasa kosong jika sehari tidak mendengar suaranya. Cukup untuk kita sekiranay hanya dapat bersembang 15 minit pada setiap malam sebelum tidur. Cukup.

Dipendekkan cerita selepas 2 tahun berpacaran, kami putus. Itu kisah lain. Kalau ada kesempatan akan diceritakan.

Berkenaan dengan ingat-mengingati.

Julia. Ada kalanya aku sering bertanya kepada diri sendiri. Apa kabar kamu disana? Kerja kamu bagaimana sekarang? Sudah berumahtangga atau belum? Kalau sudah berapa anaknya? Apa nama anak kamu? Adakah seiras mengikut wajah kamu atau ayah mereka? Kamu pula adakah badan masih slim shady seperti dulu-dulu atau sudah naik mencanak gedebab sekarang ini?

Banyak perkara dan perkembangan kamu yang aku ingin tanya dan ingin aku ketahui.

Lagi satu.

Adakah kamu masih simpan kad harijadi yang aku berikan kepada kamu semasa kita berpacaran dalm tahun pertama hubungan kita?

13 comments:

julietchun said...

Bantulah aku ,bantulah oh julia,
katakan padaku kau juga sama :D

perkara "pertama" selalunya akan diingati, tak kira hal cinta atau apa saja. Tapi kalau dlm bab cinta yg tak menjadi kenalah berusaha lupakan, tak elok dok makan hati.

StingRay said...

heh....cinta pertama beb.

Guten Tag said...

julietchun : haha, actually aku bukannya ingat kat julia sampai nak balik kat dia, cuma maskudnya ada rasa terdetik ingin mengambil tahu hal-hal x-gf nih. erti kata lain, bertanya kabar. aku dah move on dah..dont worry. :)

stingray : heheheh

Mak Su said...

errr, dah jadik origami kot... oops! sowi

Guten Tag said...

maksu : kalaubetullah origami, tapi apa bentuknya?. hahahah..tarak hal la.

Ahmad Belia said...

faking, emo giler cerita...

Guten Tag said...

ammosham : emoish.

Unknown said...

kad harijadi??? ada simpan la lagi kot ;)

Guten Tag said...

cik epal : hurm..susah jugak, mungkin..:)

tasekM said...

dah ada cinta baru ke blom nih...?

pikat sahaja si juliet itu.

hehehe...

:P

DrNotts said...

jalan cerita yang syahdu ni!

Guten Tag said...

tasekmerah : si juliet nih masih available kah??

nottingham : heheheh.. trimas.

Saidatul Madiha Abd Rahim said...

i believe first love is love like no other kot.sebab the first one.

nubis. =)